برای تماس کافیست روی شعبه مورد نظر کلیک نمایید . تمام شعب شرکت 24 ساعته حتی ایام تعطیل پاسخگوی شما عزیزان می باشند.

نحوه تمیز کردن مبل چرم در خانه و راه‌های مراقبت از آن

امتیاز دهید post

آنچه در این مطلب به‌تفصیل شرح خواهیم داد، روش‌های تمیز کردن مبل چرم است.

نحوه تمیز کردن مبل چرم

برای تمیز کردن مبل چرم، به‌ترتیب مراحل زیر را دنبال کنید:

۱. سَری برس‌مانند و کوچک جاروبرقی را به آن متصل کنید و به‌دقت، تمامی قسمت‌های مبل چرمی را جارو بکشید. اگر مبل چرمی یک‌تکه نبود، قسمت‌های پشتی و نشیمنگاه را بردارید و زیر آنها را هم جارو بکشید. برای محکم‌کاری می‌توانید پس از جاروکشیدن، مبل را گردگیری کنید تا اثری از گردوخاک روی آن باقی نماند. مرحله ابتدایی کار اهمیت ویژه‌ای دارد. اگر گردوخاکی روی مبل باقی بماند، طی مراحل بعدی کار، در تماس با رطوبت قرار می‌گیرد و ممکن است به سطح مبل چرم آسیب بزند.

۲. سپس نوبت به درست‌کردن محلول مورداستفاده برای تمیز کردن مبل چرم می‌رسد. برای این منظور سه انتخاب پیش رو دارید:

ترکیب میزان‌های برابر از آب و سرکه سفید (نیمی از محلول آب و نیمهٔ دیگر سرکه سفید)؛
چکاندن چند قطره تمیزکننده چرم در آب؛
درست‌کردن آب کف‌دار با مایع ظرف‌شویی.
پیش از استفاده از هر یک از این محلول‌ها، کمی از آن را روی قسمتی از مبل چرم (که در دیدرس نیست) امتحان کنید. وقتی مطمئن شدید محلول موردنظر به مبل آسیب نمی‌زند، با خیال راحت از آن برای تمیز کردن مبل چرم استفاده کنید.

۳. دستمال تمیزی (بهتر است از دستمال میکروفایبر استفاده کنید) را در محلول موردنظر فرو کنید و سپس خوب آن را بچلانید؛ هدف مرطوب‌کردن دستمال است و نباید کاملا خیس باشد.

۴. با حرکت‌های دایره‌وارِ کوچک شروع به تمیزکردن لکه‌ها کنید. از بالا و پایین کشیدن دستمال روی مبل خودداری کنید. این کار در بلندمدت باعث فرسودگی و ازبین‌رفتن چرم می‌شود. همچنین بهتر است کار را از قسمت‌های بالایی مبل شروع کنید و بعد به‌سراغ قسمت‌های پایینی بروید.

۵. حوله یا دستمال تمیزِ دیگری بردارید و مبل را با آن خشک کنید. خشک‌کردن مبل را به‌هیچ‌عنوان پشت گوش نیندازید! اگر سطح مبل را به حال خود بگذارید، رطوبت به آن آسیب می‌رساند. از خشک‌کردن مبل چرم با سشوار هم خودداری کنید. این کار به مبل آسیب می‌رساند و چرم آن را از حالت طبیعی و معمولی خارج می‌کند.

۶. در این مرحله از تمیز کردن مبل چرم نوبت به استفاده از محصولات پاک‌کننده یا تمیز‌کننده مخصوص چرم می‌رسد. بعضی از این محصولات دوکاره هستند؛ به این معنا که هم خاصیت تمیزکنندگی دارند و هم خاصیت نگهدارندگی یا محافظت‌کنندگی. برای جلوگیری از لک‌شدن مبل چرم، توصیه می‌شود به‌جای اسپری‌کردن محصول مورداستفاده روی سطح مبل، آن را روی دستمالتان اسپری کنید و سپس به‌سیاق قبل، دستمال را با حرکت‌های دایره‌وار روی لکه‌ها بکشید.

۷. اگر اثری از محصول پاک‌کنندهٔ مورداستفاده روی مبل باقی مانده است، آن را پاک کنید. کار تمیز کردن مبل چرم در این مرحله به پایان می‌رسد. فقط شیوه استفاده از مواد و محصولات محافظت‌کننده باقی می‌ماند که در بخش‌های پایانی مطلب («روش‌های مراقبت از مبل چرم») به‌طور کامل شرح داده خواهد شد.

راهکار مناسب برای برطرف‌کردن آثار خش‌افتادگی از روی مبل چرم

خش‌افتادن مبل چرم به‌ویژه گریبان‌گیر کسانی می‌شود که در خانه حیوان اهلی دارند. البته دلایل دیگری هم وجود دارند که گاهی به‌طور تصادفی باعث آن می‌شوند. فارغ از اینکه خش‌افتادن مبل چرم چه دلیلی داشته باشد، اتفاقی نیست که نتوان فکری به حال آن کرد. برای برطرف‌کردن آثار خش‌افتادگی، مراحل زیر را دنبال کنید:

۱. تمیزکردن محل خش‌افتادگی

از یکی از محلول‌های ملایمی که در مطلب معرفی شدند، برای تمیزکردن محل خش‌افتادگی استفاده کنید.

۲. چرب‌کردن محل موردنظر با روغن

برای این منظور از روغن ملایمی مثل روغن بچه استفاده کنید. به‌این‌ترتیب که پنبه‌ای را به روغن آغشته کنید و با حرکت‌های دایره‌وار، روی محل موردنظر بمالید.

۳. پاک‌کردن آثار چربی

اجازه دهید روغن خشک شود و سپ، با دستمال خشک و تمیز، آثار آن را پاک کنید.

توصیه‌هایی برای پیشگیری از لک‌شدن مبل چرم
تمیزکردن فوری مبل

اگر مبلتان لک شد، بی‌درنگ برای تمیزکردن آن اقدام کنید؛ به این صورت، احتمال پاک‌شدن لکه بیشتر خواهد بود.

تمیزکردن مبل طی روند منظم

تمیز کردن مبل چرم را طی روندی منظم انجام دهید. لکه‌ها و ذرات گردوغبار به‌مرورزمان روی هم جمع می‌شوند. در چنین شرایطی، برای پاک‌کردن آنها دردسر به‌مراتب بیشتری را متحمل خواهید شد. کافی است هفته‌ای یک بار با پارچه یا دستمالی تمیز مبلتان را گردگیری کنید و از ماندگارشدن لکه‌ها جلوگیری کنید.

چند توصیه دیگر درباره مراقبت از مبل چرم
برای تمیز کردن مبل چرم طی روند هفتگی، استفاده از دستمال خشک و تمیز یا گردگیر کافی است. اگر نشست‌وبرخاست روی مبل در طول هفته زیاد بود، آن وقت از جاروبرقی استفاده کنید. قسمت‌های پشتی و نشیمنگاه مبل را هم طی روندی منظم پشت‌ورو کنید تا چین‌وچروک رویشان نیفتد.
مبل چرم نباید در معرض تابش آفتاب قرار بگیرد؛ در این صورت، فرسوده و خشک می‌شود و به‌مرور رنگ طبیعی‌اش را از دست می‌دهد و ترک می‌خورد. همچنین از قراردادن مبل چرم در مجاورت وسایل گرمایشی نظیر بخاری و شوفاژ خودداری کنید (حداقل ۶۰ سانتی‌متر از این وسایل فاصله داشته باشد).
درنهایت، اگر راجع به چگونگی تمیز کردن مبل چرم و راهکارهای مرتبط با آن بی‌اطلاع هستید، بهتر است از افراد متخصص کمک بگیرید.
کلام آخر

چرم یکی از محبوب‌ترین و شیک‌ترین مواد و ترکیب‌های مورداستفاده در طراحی و ساخت مبلمان است. فضای مطبوع و دلپذیری که مبلمان چرم برای دکوراسیون خانه به ارمغان می‌آورد، علت اصلی محبوبیت آن است. اما ازآنجاکه چرم ماده‌ای طبیعی است، نگهداری و مراقبت از مبلمان ساخته‌شده از آن هم در مقایسه با سایر مدل‌ها دشوارتر است و به دقت‌نظر بیشتری نیاز دارد. بنابراین توصیه می‌شود طی روندی منظم (هفتگی)، مبل چرمتان را گردگیری کنید و اگر لک شد، بی‌درنگ برای تمیزکردن آن اقدام کنید. با این کار، از ماندگارشدن لکه‌ها و دردسرهای آتی جلوگیری می‌کنید.

لطفا اگر راهکار یا توصیه دیگری به ذهنتان می‌رسد، به شمار موارد ذکرشده اضافه کنید. از شنیدن نظرها و پیشنهادهای شما خوشحال خواهیم شد.

تضمین کار با کیفیت همراه با اعزام نظافتچی خانم یا نظافتچی آقا در ساعت و روز انتخابی شما با بهترین تعرفه و قیمت در شرکت خدمات نظافتی آبانوین

نظرات و دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

آیا سوالی دارید؟