برای تماس کافیست روی شعبه مورد نظر کلیک نمایید . تمام شعب شرکت 24 ساعته حتی ایام تعطیل پاسخگوی شما عزیزان می باشند.

۱۱ راهکار برای تمیز کردن جاهای دور از دسترس در خانه

امتیاز دهید post

هر خانه‌ای نقاط و بخش‌هایی دارد که تمیز کردن‌شان کار سختی است. چرا؟ هم به‌دلیل اینکه این قسمت‌ها در دسترس نیستند و نظافت‌شان زمان زیادی می‌برد هم به‌خاطر اینکه چندان در چشم نیستند و دیده نمی‌شوند، کسی راغب به تمیز کردن آنها نیست. اما واقعیت این است که هر مکانی در خانه را باید تمام‌وکمال تمیز کنید و حتی نقاطی که به چشم نمی‌آیند هم نیاز به نظافت کامل دارند.

اگر به‌بهانۀ دیده‌نشدن، بخش‌های دور از دسترس را کنار بگذارید، بعد از مدتی این نقاط به منبع اصلی آلودگی و میکروب تبدیل می‌شوند و بیماری‌هایی مانند آسم و آلرژی را برای اهالی خانه به وجود می‌آورند. پس خودتان را به آن راه نزنید و در نظافت، تمام بخش‌های منزل را در نظر بگیرید. با ما همراه باشید تا از تمیز کردن جاهای دور از دسترس در خانه برای‌تان بگوییم.

۱. تمیز کردن لوستر و پنکه سقفی

برای تمیز کردن پنکه‌سقفی یا لوسترها چه می‌کنید؟ به‌نظرتان تمیز کردن این وسایل سخت و طاقت‌فرساست؟ البته حق دارید، دسترسی به لوستر و پنکه‌سقفی کمی دشوار به نظر می‌رسد؛ اما با یک عدد جاروی ساخته‌شده از الیاف مصنوعی و پلاستیکیِ مخصوص گردگیری، مشکل‌تان به‌سادگی حل خواهد شد. کافی است یکی از این جاروها تهیه کنید و حواس‌تان باشد که دسته‌ آن بلند باشد یا قابلیت بلند کردن در آن باشد.

با این جاروها به‌راحتی می‌توانید خاک و تارهای عنکبوت موجود روی لامپ‌ها، پنکه‌های سقفی، لوستر و… را تمیز کنید. جاروهای دسته‌دار پلاستیکی، انتخاب بهتری نسبت به گزینه‌هایی هستند که با پَر درست می‌شوند. جاروها و وسایل غبارزدایی که از جنس پر هستند، باعث پخش‌شدن غبار و گردها در هوا می‌شوند؛ اما نمونه‌های پلاستیکی، آنها را به خود جذب می‌کنند.

اگر جاروی پلاستیکی در اختیار ندارید، یک جاروی معمولی با دسته بلند را بردارید و روی قسمت سر آن را با پارچه‌ و دستمالی از جنس میکروفیبر بپوشانید. برای اینکه دست‌تان به لوستر و پنکه‌سقفی برسد هم از چهارپایه و نردبان استفاده کنید؛ اما یادتان باشد که برای بالارفتن از نردبان و چهارپایه حتما فرد دیگری هم حضور داشته باشد تا از شما دربرابر افتادن و سقوط مراقبت کند. هیچ‌وقت در تنهایی روی چهارپایه و نردبان نروید که بسیار خطرناک است.

۲. تمیز کردن سقف و گوشه‌های آن

سقف و گوشه‌های آن در هر اتاقی، بهترین مکان برای جمع‌شدن گردوغبار و تشکیل خانه و خانواده برای عنکبوت‌هاست! شاید به‌طور عادی به نظرتان نیاید که سقف منزل‌تان چقدر کثیف شده است؛ اما با نگاهی دقیق متوجه می‌شوید که این سطوح پر از گردوغبارند و به پاک‌سازی و نظافت نیاز دارند. از جاروهای دسته‌بلند، جاروهای اسفنجی که قابلیت شست‌وشو دارند و جاروهای مناسب دیگر استفاده کنید و آلودگی‌ها را از سقف و گوشه‌های آن پاک کنید.

همیشه در نظافت منزل، ابتدا سقف را تمیز کنید تا گردوغبار آن روی زمین بریزد و در مراحل بعدی نظافت، با جاروبرقی و جارودستی به‌راحتی جمع شود. اگر همه نقاط را تمیز کنید و سقف را برای مرحله نهایی بگذارید، گرد و آلودگی‌های موجود در آن روی زمین می‌ریزد و زحمت‌تان را از بین می‌برد.

۳. نظافت روی کابینت‌ها و وسایل بلند و مرتفع

زمانی که یک جاروی دسته‌دار پلاستیکی می‌خرید، به بخش سر آن توجه ویژه‌ای داشته باشید. این بخش باید طوری باشد که امکان چرخش آن در زوایای مختلف ممکن شود. اگر روی کابینت و وسایلی مانند یخچال گرد و چربی نشسته است، باید آنها را با اسفنج و مواد شوینده تمیز کنید. پس به یک چهارپایه محکم و محلولی نیاز دارید که با آنها به جنگ آلودگی‌ها بروید.

برای درست‌کردن محلول هم باید ۲ فنجان آب گرم را با ۱ قاشق چای‌خوری مایع ظرف‌شویی و ۱ قاشق چای‌خوری آمونیاک خانگی را ترکیب کنید تا به محلولی برای زدودن غبار و چربی دست پیدا کنید. بعد از اینکه سطوح مختلف را با اسفنج و این محلول تمیز کردید، از یک پارچه یا دستمال که در آب خالی خیس و مرطوب شده است، کف‌ها را پاک کنید؛ بعد با یک حوله یا دستمال خشک، سطوحِ تر را خشک کنید.

۴. زدودن غبار و آلودگی ازپرده‌‌کرکره‌ها

برای تمیز کردن پرده‌‌های کرکره هم باید تکنیکی مخصوص به کار ببرید: ابتدا با بند کنترلی پرده‌کرکره، جهت آن را به‌سمت بیرون بکشید و یک سمت پرده‌کرکره را نظافت کنید؛ بعد جهت دیگر آن را تمیز کنید. برای پاک‌سازی این قسمت از خانه هم از جاروهای کوچک گردوغبارگیر بهره ببرید: ابتدا یک سمت از کرکر‌ه را نظافت کنید؛ بعد به‌سراغ سمت دیگر آن بروید.

اگر هم دوست دارید که هر دو سمت هر بخش از کرکره را به‌طور هم‌زمان پاک و تمیز کنید، برای‌تان راه‌حل جالبی داریم: یک گیره مخصوص برای کشیدن سالاد و غذا را بردارید و روی دو سر آن، دستمال میکروفیبر بکشید؛ سپس دستمال‌ها را با یک کِش پلاستیکی محکم روی هریک از دو سر گیره سفت کنید؛ حالا می‌توانید گیره را داخل بخش‌های مختلف پرده‌کرکره وارد و هم‌زمان چند بخش را نظافت کنید. بعد از نظافت هم دستمال‌ها را داخل ماشین لباس‌شویی بیندازید و تمام!

۵. تمیز کردن پنجره‌ها، لبه درهای کشویی و پایین در حمام

پنجر‌ه‌ها، لبه درهای کشویی و پایین در حمام از آن بخش‌های حساس و سخت برای نظافت هستند؛ چون فضای کوچک و مستعدی برای جذب گردوغبار و آلودگی دارند. برای پاک‌سازی این بخش‌ها باید ابتدا پنجره‌ها یا در را از بخش کشویی چهارچوب خارج کنید تا امکان نظافت لبه‌های این بخش‌های منزل به وجود بیاید؛ سپس با سر نوک‌باریک جاروبرقی یا سری از آن که شبیه برس است، گردوغبار را از لبه‌های آن نواحی بزدایید و آلودگی‌ها را از بین ببرید.

بعد از پاک‌سازی نخست، به مرحله بعدی نظافت وارد شوید: ابتدا یک برس ساده و محلولی شامل یک قاشق چای‌خوری مایع ظرف‌شویی، دو فنجان آب گرم و یک قاشق چای‌خوری آمونیاک خانگی آماده کنید؛ آنگاه با محلول و برس، روی سطوح بکشید و بعد با آب ساده، کف‌ها را پاک کنید. استفاده از سرکه هم در روند نظافت بی‌تأثیر نخواهد بود. استفاده از سرکه و مواد دیگر به زدودن رسوب مواد شوینده و صابونی کمک می‌کند که روی در و لبۀ در حمام و… جای خوش کرده‌اند.

اگر به یک شیلنگ آب پرفشار دسترسی دارید هم می‌توانید به‌کمک آن، بخش‌های گفته شده را پاک و تمیز کنید. فشار شدید آب در تمیزتر شدن و زدودن گردوغبار و آلودگی‌ها مفید خواهد بود. البته بهتر است تا جای ممکن از این روش استفاده نکنید و به ذخیره آب برای نسل‌های آینده هم فکر کنید.

۶. تمیز کردن قسمت پشت توالت‌فرنگی

تمیز کردن حدفاصل میان توالت‌فرنگی و دیوار معمولا بسیار دشوار است. جاروها و برس‌ها طوری طراحی می‌شوند که در این فضای باریک و محدود جای نمی‌گیرند؛ بنابراین، در عمل، امکان پاک‌سازی وجود نخواهد داشت. اینجاست که باید آستین‌ها را بالا بزنید و خودتان برای تمیزکاری دست به کار شوید.

یک جفت دستکش پلاستیکی بپوشید و ابتدا با برسی خشک، گردوغبار، آلودگی‌ها، مو و خاک‌های موجود را پاک کنید (نظافت قرنیزها را هم به خاطر بسپارید)؛ بعد به‌کمک سر نوک باریک جاروبرقی، غبارها را بزدایید؛ در گام بعدی باید با یک اسفنج مناسب (که آغشته به مواد پاک‌کننده و ضدعفونی‌کننده است) و آب، نواحی پشت توالت‌فرنگی را نظافت کنید؛ سپس با یک اسفنج یا پارچه خیس، کف‌ها را پاک کنید؛ در پایان، با یک دستمال خشک، نواحی را خشک کنید.

۷. پاک‌کردن کویل یخچال

گردوغبار و جرمی که روی قسمت کویل یخچال‌تان جمع می‌شود مانع از عملکرد بهینه آن خواهد بود. پس بهتر است برای نظافت آن هم فکری بکنید. با چند وسیله ساده و کمی تلاش، کویل یخچال به‌راحتی تمیز خواهد شد. حتی لازم نیست برای این کار، یخچال را از برق بکشید. کویل‌ در این وسیله، وظیفه ایجاد چگالی و سرما را بر عهده دارد و معمولا زیر یا پشت یخچال قرار می‌گیرد.

اگر کویل یخچال‌تان در پشت وسیله واقع شده است، یخچال را از دیوار فاصله بدهید و بعد از دسترسی به کویل، آن را با سریِ برس‌مانند جاروبرقی تمیز کنید. برای مدل‌هایی که کویل در زیر وسیله قرار دارد باید این بخش را باز کنید؛ آنگاه به‌کمک یک برس نظافت بلند و سریِ نوک‌باریک جاروبرقی شروع به زدودن کثیفی‌ها کنید. با برس، جرم‌ها و آلودگی‌های تمام قسمت‌ها و گوشه‌های کویل را از بین ببرید. سعی کنید تهویه یا همان فن ایجاد چگالی موجود در یخچال را هم نظافت کنید. شاید برای این کار و دسترسی به فن تهویه، نیاز به جداکردن پنل پشت یخچال وجود داشته باشد.

۸. تمیز کردن ماشین ظرف‌شویی

بیشتر دستگاه‌های ماشین ظرف‌شویی به بخشی برای تصفیه ذرات غذا و مواد ریز و کوچک مجهزند. این فیلترها باعث می‌شود که ظرف‌ها تمیزتر شسته شوند و بوی نامطبوعی هم به وجود نیاید. به دفترچه راهنمای وسیله‌تان نگاهی بیندازید و فیلتر ماشین ظرف‌شویی را روی زمین قرار بدهید. برای دسترسی ساده و پاک‌سازی ماهیانه آن، ظرف‌شویی را خالی کنید و ردیف پایینی آب‌چکان را از دستگاه بیرون بیاورید.

از یک دستمال نرم و مرطوب برای پاک‌کردن دستگاه استفاده کنید. فیلتر و بخش تصفیه بعضی از ماشین‌های ظرف‌شویی را نمی‌توان برای نظافت از وسیله جدا کرد. در این صورت، باید دقت کنید که زیر کلاهک آن را تمیز کنید. اگر هم ماشین ظرف‌شویی‌تان مجهز به فیلتری است که قابلیت جداکردن از دستگاه را دارد، آن را جدا کنید و در ظرفی حاوی آب و صابون بگذارید. بعد از جرم‌زدایی، آن را با یک دستمال، خشک کنید.

برای پاک‌کردن داخل ماشین ظرف‌شویی و ازبین‌بردن بوی بد احتمالی موجود در آن، ۱ یا ۲ فنجان سرکه سفید تقطیرشده را روی سطوح داخلی دستگاه بریزید و اجازه دهید به‌مدت یک شبانه‌روز روی دستگاه باقی بماند. بعد از این مدت، با وسیله‌ای تمیز و خوش‌بو روبه‌رو خواهید شد.

۹. زدودن جرم آشغال‌گیر ظرف‌شویی

شاید فکر کنید که باوجود عبور آب زیادی که در سینک ریخته می‌شود، دیگر نیازی به تمیز کردن آشغال‌گیر ظرف‌شویی (garbage disposal) نیست. این وسیله زیر سینک ظرف‌شویی وصل می‌شود و برای جمع‌آوری مواد اضافی و آشغال‌هایی است که از سوراخ سینک عبور می‌کنند. پاک‌سازی آن هم باید در برنامه نظافت‌تان قرار داشته باشد. برای پاک‌سازی این وسیله باید اجازه بدهید که به‌مدت ۱۰ ثانیه بعد از کارکردن و فیلترکردن مواد زائد با آب سرد کار کند.

اگر بوی نامطبوعی از آن به مشام‌تان می‌رسد، برای پاک‌سازی از پوست لیموترش استفاده کنید یا مقداری یخ آغشته به جوش‌شیرین را برای ازبین‌بردن بوهای نامطبوع به کار بگیرید. برای نظافت داخل این بخش هم باید از یک برس و جوش‌شیرین استفاده کنید. از آنجا که این وسیله با برق کار می‌کند، هیچ‌گاه نباید دست یا برس نظافت را در آن قرار بدهید، مگر اینکه دستگاه خاموش باشد. زمانی که دستگاه خاموش است، امکان نظافت آن با برس و جوش‌شیرین وجود دارد.

بعد از پاک‌سازی این وسیله، آشغال‌گیر سینک را روشن کنید و اجازه بدهید که آب سرد فراوانی از آن عبور کند.

۱۰. نظافت دریچه تهویه و هود

اگر دریچه تهویه یا هودتان بسیار کثیف شده و انگار یک کت پشمی به تن کرده است، باید به فکر نظافت آن باشید. درصورتی‌که برای‌تان شدنی است، درِ روکش را از محفظه تهویه جدا کنید و با شیلنگ آب، آن را بشویید. قراردادن دریچه در آب گرم حاوی صابون هم می‌تواند به ازبین‌رفتن چربی‌های موجود کمک کند. هر ماه دست‌کم یک بار دستگاه تهویه هوا را تمیز کنید. برای این کار، از سری نوک‌باریک جاروبرقی هم برای نظافت کمک بگیرید. در این صورت، هوا از دریچه‌ای پاک و تمیز عبور می‌کند و بهره‌وری سیستم تهویه هم بالا می‌رود.

۱۱. پاک‌کردن صفحه‌کلید رایانه

صفحه‌کلید رایانه هم پر از جرم است و نیاز به پاک‌سازی دارد. اگر با رایانه زیاد کار می‌کنید و احیانا در طول انجام کار، خوراکی هم می‌خورید، باید بدانید که احتمال کثیف‌شدن این وسیله برای‌تان بسیار زیاد خواهد بود. برای پاک‌سازی تمام جرم‌ها و کثیفی‌ها، صفحه‌کلید را از رایانه جدا و آن را سروته کنید و تکان دهید تا تمام آشغال‌ها و مواد زائد موجود در آن بیرون بریزد.

صفحه‌کلید را در زاویه‌ای حوالی ۷۵ درجه به‌صورت کج نگه دارید؛ سپس با جاروبرقی در درجه ملایم و پایین، مواد اضافی و آشغال‌هایی را که در صفحه‌کلید جمع‌ شده‌اند از آن بیرون بکشید؛ در نهایت هم یک عدد گوش‌‌پاک‌کن را به الکل آغشته کنید و میان کلیدهای صفحه را پاک‌سازی نمایید. با کثیف‌شدن هر گوش‌پاک‌کن به‌سراغ گوش‌پاک‌کن جدیدی بروید. با این کار، جرم‌ها و آلودگی‌ها از صفحه‌کلید زدوده می‌شوند. بهتر است هر هفته زمانی را به پاک‌سازی صفحه‌کلید اختصاص بدهید. اگر سرما خورده‌اید یا به بیماری ویروسی مبتلا شده‌اید هم بعد از هر بار کارکردن با صفجه‌کلید باید آن را تمیز و ضدعفونی کنید.

در پاک‌سازی وسایل برقی و الکترونیکی، حوا‌س‌تان به تمیز کردن گوشی‌های تلفن‌همراه، موس رایانه و هندزفری هم باشد.

نظرات و دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

آیا سوالی دارید؟