برای تماس کافیست روی شعبه مورد نظر کلیک نمایید . تمام شعب شرکت 24 ساعته حتی ایام تعطیل پاسخگوی شما عزیزان می باشند.

۴ روش برای پاک کردن لکه شمع از سطوح مختلف

امتیاز دهید post

شمع یکی از وسایل خاص و آرامش‌بخشی است که تقریبا در هر خانه‌ای وجود دارد. احتمالا تا‌به‌حال با لکه شمعی که روی وسایل مختلف ریخته، مواجه شده‌اید؛ لکهٔ خشک‌شده‌ای که روی میز، رومیزی، شمعدان یا حتی لباس شما باقی مانده است و به نظر می‌رسد که اصلاً قابل تمیز کردن نیست. نگران نباشید با استفاده از روش‌های درست می‌توانید به‌راحتی لکه شمع را از بین ببرید. در این مقاله با ۴ روشِ پاک کردن لکه شمع آشنا می‌شوید که به تمیزی و حفظ وسایل‌تان کمک می‌کند.

روش اول
سرد کردن موم شمع
۱. وسیلهٔ موردنظر را در فریزر قرار دهید
وسیلهٔ موردنظر که به‌عنوان‌مثال می‌تواند رومیزی‌تان باشد، درون فریزر قرار دهید تا موم سفت شود. اگر فریزر شما به اندازهٔ کافی بزرگ و جادار است می‌توانید وسایل بزرگ‌تری مثل شمعدان را درون آن قرار دهید.

۲. صبر کنید تا شمع کاملا سرد شود

وسیلهٔ موردنظر را حدود یک ساعت در فریزر قرار دهید تا لکه شمع به‌طورکامل سرد شود و خودش را بگیرد. با این کار به‌راحتی لکه از بین می‌رود و به جاهای دیگر منتقل نمی‌شود.

۳. شمع را بتراشید

با استفاده از ابزاری مثل کارت یا وسیلهٔ پلاستیکی دیگری لکه را بتراشید. لکه پوسته‌پوسته و جدا می‌شود. از وسیله‌های تیز و فلزی مثل چاقو برای این کار استفاده نکنید، زیرا ممکن است شیء موردنظر خراش بردارد.

۴. بخش موردنظر را بشویید و پاک کنید

بعد از اینکه لکه شمع را با روش‌های ذکرشده از بین بردید، برای پاک‌کردن بخش‌های اضافی و باقی‌مانده، لازم است تا وسیلهٔ موردنظر را بشویید و پاک کنید. بهترین کار این است که پارچه‌ای را به محلول لکه‌بر آغشته کنید و شیء موردنظر را تمیز کنید. همچنین می‌توانید مقداری از پاک‌کننده را روی سطوح سخت بریزید و با برس کوچکی مثل مسواک آن را تمیز کنید.

روش دوم
استفاده از سشوار و گرم کردن
۱. برای سطوح سخت از سشوار استفاده کنید

سشوار را روی حالت خشک‌کن بگذارید و بالای سطح موردنظر بگیرید. با حرارت سشوار موم شمع شروع به ذوب‌شدن می‌کند و به‌راحتی پاک می‌شود. استفاده از این روش برای وسایل صاف و سفت مثل میز یا جاشمعی بسیار مناسب است. از این روش برای پاک کردن لکه شمع روی پارچه استفاده نکنید، زیرا حرارت سبب می‌شود تا لکه ذوب شود و به بخش‌های دیگر پارچه منتقل شود. مخصوصا اگر لکه رنگی باشد، بیشتر در پارچه خودش را نشان می‌دهد.

۲. آن‌قدر به حرارت‌دادن ادامه دهید تا لکه شمع ذوب شود

سشوار را روی حرارت بالا تنظیم کنید و مستقیم روی لکه بگیرید. سشوار را با فاصله‌ای مناسب نسبت به لکه نگه دارید تا به وسیلهٔ موردنظر شما آسیبی نرسد. سعی کنید که موم ذوب‌شده در یک جا متمرکز شود و از انتشار آن به بخش‌های دیگر جلوگیری کنید تا راحت‌تر تمیز شود.

۳. موم را پاک کنید

از دستمالی ارزان یا دستمال کاغذی برای پاک‌کردن موم ذوب‌شده استفاده کنید. موم به‌سختی از پارچه یا دستمال کاغذی پاک می‌شود؛ بنابراین از دستمال‌های زیبایتان برای پاک‌کردن لکه استفاده نکنید. استفاده از دستمال تنظیف و دستمال کاغذی برای این کار بهتر است.

می‌توانید از لبهٔ کارت‌هایی که در خانه دارید، برای برداشتن موم ذوب‌شده استفاده کنید.
۴. باقی‌ماندهٔ شمع را با پاک‌کننده از بین ببرید

اگر همچنان لایه‌ای از موم شمع روی سطح موردنظر باقی‌مانده بود، از اسپری تمیزکننده و یک اسفنج برای ازبین‌بردن آن استفاده کنید. مقداری از ماده را روی سطح لکه بریزید و با دستمال یا ابر پاک کنید. اگر سطح موردنظر شما ظریف و شکننده بود (به‌عنوان‌مثال یک میز چوبی نازک) مراقب باشید تا پاک‌کننده یا پارچه روی آن خراشی ایجاد نکند.

۵. در صورت لزوم موارد بالا را تکرار کنید

اگر با انجام روش‌های بالا همچنان لایه‌ای از موم شمع روی سطح باقی ماند، دوباره از سشوار برای ذوب‌کردن موم استفاده کنید و سطح را با دستمال و تمیزکننده پاک کنید. آن‌قدر این کار را تکرار کنید تا سطح موردنظر به‌خوبی تمیز شود.

روش سوم
استفاده از پارچه و اتو
۱. اتو را روی درجهٔ متوسط تنظیم کنید

می‌توانید همزمان لکه و موم شمع را با اتو ذوب کنید و با دستمال کاغذی بردارید. این روش برای از بین بردن لکه شمع روی لباس و پارچه بسیار مناسب است. مطمئن شوید که موم به اتو نمی‌چسبد.

در زمان استفاده از اتو احتیاط کنید. برای این که بفهمید اتو داغ شده است یا نه چند قطره آب روی آن بریزید و هیچ‌وقت با دست اتو را امتحان نکنید.
هیچ‌وقت اتوی داغ را رها نکنید. مخصوصا اگر سطح داغ آن را روی زمین یا جایی نظیر آن گذاشته‌اید.
۲. دستمالی را روی موم و لکه شمع بگذارید

زمانی که اتو داغ شد، دستمال کاغذی را روی سطح موردنظر بگذارید و مطمئن شوید که دستمال از سطح اتو بزرگ‌تر است و به‌خوبی لکه را می‌پوشاند. سطح روی دستمال کاغذی را با حوله آشپزخانه بپوشانید تا دستمال کاغذی نسوزد.

۳. روی حوله را اتو بزنید

بخش‌های موردنظرتان را اتو کنید. این کار سبب حرارت‌دیدن و ذوب‌شدن لکه شمع می‌شود و دستمال کاغذی که روی آن گذاشتید، موم ذوب‌شده را جذب می‌کند. برای جلوگیری از سوختن دستمال کاغذی، اتو را در یک نقطه ثابت نگه ندارید و مدام حرکت دهید.

۴. در صورت نیاز دستمال کاغذی را عوض کنید

هرچند دقیقه یک‌بار اتو و حوله را بردارید و روند کار را بررسی کنید. اگر موم به دستمال‌ کاغذی چسبیده بود، دستمال کاغذی نویی را جایگزین کنید. این کار را آن‌قدر ادامه دهید تا لکه‌شمع به‌طورکامل جذب دستمال شود.

اگر موم به تمام دستمال کاغذی بچسبد و آن را تعویض نکنید، موم ذوب‌شده به بخش‌های دیگر پارچه سرایت می‌کند.
۵. اتو را خاموش کنید

وقتی کارتان تمام شد، اتو را خاموش کنید و دستمال کاغذی را بردارید. این روش ممکن است بیشتر از ۵ دقیقه طول بکشد، پس صبور باشید. درصورتی‌که موم شمعِ شما رنگی باشد ممکن است در پایان کار لکهٔ رنگی روی پارچه باقی بماند.

۶. قبل از خشک‌کردن پارچه از شوینده استفاده کنید

مقداری شوینده روی بخش موردنظر بریزید و تا حد امکان آن را بشویید تا لکه‌ای روی پارچه باقی نماند.

برای جلوگیری از آسیب پارچه آن را با دست بشویید یا خشک کنید.

روش چهارم
استفاده از اسپری‌های حاوی هوای فشرده روی منطقه موردنظر
۱. از یک قوطی حاوی هوای فشرده استفاده کنید

می‌توانید از هوای فشرده برای سردکردن لکه شمع استفاده کنید و به‌راحتی آن را از سطح موردنظر جدا کنید. این روش برای ازبین‌بردن لکه‌های کوچک روی سطوح سخت مثل میز و کابینت و سطوح نرم مانند چرم، جیر و نابوک مناسب است. اگر موم شما نرم و ژل‌مانند است، اما کاملاً مایع نیست، این روش برای ازبین‌بردن آن مناسب است.

قوطی هوای فشرده در بیشتر مغازه‌ها موجود است.
۲. هوا را روی لکه شمع اسپری کنید

این کار لکه را در یک منطقه نگه می‌دارد. سرما به‌سرعت موم را سرد و سفت می‌کند؛ درنتیجه موم شکننده می‌شود و راحت‌تر می‌توان آن را از سطح جدا کرد.

۳. موم را بتراشید

زمانی‌که موم سفت شد با استفاده از کارت یا چیزی شبیه به آن شمع را بتراشید. شمع به‌صورت تکه‌های شکننده به‌راحتی از سطحی که به آن چسبیده بود، جدا می‌شود.

از وسایل تیز و فلزی برای جدا کردن شمع استفاده نکنید، زیرا می‌تواند به سطح موردنظر شما آسیب بزند.

۴. روش‌های بالا را تا جایی‌که لازم است ادامه دهید

شاید لازم باشد برای از بین‌ بردن لکه شمع چند بار آن را سرد کنید و سطح موردنظر را بتراشید. زیرا هوای فشرده‌ای که از قوطی خارج می‌شود، تنها سطح کمی از لکه را پوشش می‌دهد و سرد می‌کند. به‌همین‌دلیل بهتر است از این روش برای لکه‌های کوچک استفاده کنید و برای لکه‌های بزرگ‌تر روش‌های دیگر را امتحان کنید.

۵. در انتها از شوینده برای تمیز کردن بخش موردنظر استفاده کنید

ممکن است در انتهای کار یک لایه نازک از لکه شمع باقی بماند. می‌توانید مقداری از شوینده را روی لکه بزنید و با دستمال مرطوب پاک کنید.

نظرات و دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

آیا سوالی دارید؟